Καριέρα

Ημερομηνία: 22/01/2020

Εργασιακό Στρες: Τα αίτια και η αντιμετώπισή του

Εργασιακό Στρες

Το εργασιακό στρες θεωρείται από πολλούς η «νόσος του 21ου αιώνα». Έλκος στομάχου, καρδιακά προβλήματα, υπέρταση, αυτοάνοσα νοσήματα, διαταραχή στον ύπνο, κατάθλιψη, αδυναμία αυτοσυγκέντρωσης, μείωση αυτοπεποίθησης…. το στρες και το άγχος έχουν εισέλθει για τα καλά στην καθημερινότητα πολλών ανθρώπων επηρεάζοντας τους τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά.

Σε παγκόσμια κλίμακα…η Ελλάδα μάλιστα ξεχωρίζει! Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας Gallup Emotion Report 2019 που διεξάχθηκε σε 143 χώρες με τη συμμετοχή 150.000 πολιτών, οι Έλληνες αποδείχτηκαν (για τρίτη συνεχόμενη φορά), οι πιο στρεσαρισμένοι κάτοικοι του πλανήτη!

Σε μια χώρα που μας δίνει απλόχερα όλα τα απαραίτητα «εφόδια» για να μας κυριεύσει απόλυτα το στρες, το συγκεκριμένο συναίσθημα δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από τον ελληνικό χώρο εργασίας. Με αυξανόμενες απαιτήσεις, στενά χρονοδιαγράμματα και deadlines, υπερβολική πίεση, κακό management και συγκρούσεις, το εργασιακό στρες μπορεί εύκολα να κυριεύσει.

Ελεγχόμενο και περιορισμένο μπορεί να βοηθήσει στην απόδοση και αποτελεσματικότητα της εργασία σας. Στη περίπτωση όμως που αρχίζει να γίνεται ανεξέλεγκτο και να σας κατακλύζει σε καθημερινή βάση και για μεγάλα χρονικά διαστήματα, τότε το εργασιακό στρες μπορεί να παρουσιάσει σοβαρές και επιβλαβείς επιπτώσεις στη σωματική και συναισθηματική σας υγεία.

Οι παράγοντες του εργασιακού στρες

Ασάφεια ρόλου: απροσδιόριστα ή συνεχώς μεταβαλλόμενα καθήκοντα της θέσης εργασίας.

Υπερβολικές αρμοδιότητες: υπερβολικές ευθύνες, ανεπαρκής χρόνος και διεκπεραίωση πολλαπλών / πολύπλοκων καθηκόντων.

Συναισθηματικές απαιτήσεις: αυτοσυγκράτηση, περιορισμός των συναισθημάτων στο εργασιακό πλαίσιο, αδυναμία έκφρασης διαφορετικής άποψης.

Έλλειψη αυτονομίας: άκαμπτες διαδικασίες, micro-management, επαναλαμβανόμενα καθήκοντα, αδυναμία για δημιουργική και προορατική εργασία.

Ανεπαρκή υποστήριξη, ενθάρρυνση & αναγνώριση: ανεπαρκής κατάρτιση για την εκτέλεση καθηκόντων, χαμηλή συνοχή ομάδας, έλλειψη υποστήριξης και αναγνώρισης από προϊσταμένους ή συναδέλφους.

Συγκρούσεις αξιών: Ασυμφωνία μεταξύ της κουλτούρας της εταιρείας και των αξιών του προσωπικού, έλλειψη επικοινωνίας και αμοιβαίου σεβασμού.

Εργασιακή ανασφάλεια: Χαμηλός μισθός, ασυνέπεια στις πληρωμές, φόβος απόλυσης.

Διαχείριση του στρες στην εργασία

Μην περιμένετε οι εταιρείες, συγγενείς ή φίλοι να σας βρουν θαυματουργές λύσεις για να εξαλείψετε εντελώς το εγρασιακό στρες ή το άγχος που νιώθετε. Η νόσος της σύγχρονης εποχής πρέπει να καταπολεμιστεί αποκλειστικά από εσάς!

1. Η αξιολόγηση του εαυτού σας & των καταστάσεων.

Ο προϊστάμενος σας δεν αναγνωρίζει την ποιότητα της δουλειάς σας; Δεν έχετε χρόνο να ολοκληρώσετε μια εργασία που σας έχει ανατεθεί; Δέχεστε κριτική πάνω στη δουλεία σας; Ένας πελάτης σας προσβάλει ή ένας συνάδελφος δεν σας απευθύνει το λόγο;

Ο τρόπος με τον οποίο θα αξιολογήσει ο καθένας από εσάς τις συγκεκριμένες καταστάσεις, αποτελεί τον κύριο παράγοντα που θα κάνει τη διαφορά στον τρόπο που θα διαχειριστεί εκείνη τη στιγμή και το εργασιακό στρες του.

Η συγκεκριμένη αξιολόγηση είναι καρπός των προσωπικών σας πεποιθήσεων, παραστάσεων και επιβολών: «Πρέπει να είμαι αλάνθαστος», «Οφείλουν όλοι να με σέβονται και να με εκτιμούν», «πρέπει να πετύχω σε ότι κάνω», «αν δεν καταλαβαίνω κάτι είναι σημάδι αδυναμίας».

Οι αναπαραστάσεις, δεν είναι αποτέλεσμα πολύπλοκων συλλογισμών. Είναι αυτόματες. Είμαστε προγραμματισμένοι δηλαδή να αντιδρούμε με συγκεκριμένους τρόπους! Συνεπώς, η διαχείριση και η καταπολέμηση του άγχους αφορά τη συνειδητοποίηση του κενού μεταξύ των δικών μας παραστάσεων και της πραγματικότητας.

2. Η επαγγελματική σας αξία

Η αναγνώριση της επαγγελματικής σας αξίας στην αγορά εργασίας καθώς και των δικαιωμάτων που έχετε ως εργαζόμενοι, είναι επίσης μια μεγάλη προστασία από το συναίσθημα του στρες και των αρνητικών σκέψεων. Να είστε συνεχώς σε εγρήγορση για αναζήτηση νέων επαγγελματικών ευκαιριών, να έχετε το βιογραφικό σας πάντα ενημερωμένο και να είστε έτοιμοι για μια συνέντευξη που μπορεί να προκύψει. Με αυτό τον τρόπο βοηθάτε τον εαυτό σας να αποβάλει σε ένα βαθμό την ανασφάλεια που ενδεχομένως να έχετε στην εργασία σας, δίνοντάς του νέες επαγγελματικές προοπτικές.

Και το πιο σημαντικό! Πρέπει να σταματήσετε να περιμένετε από τη δουλεία σας να ανταποκρίνεται και να καλύπτει οποιαδήποτε συναισθηματική, πνευματική, σωματική και κοινωνική ανάγκη έχετε. Μην γίνει ο επαγγελματικός τομέας και η δουλεία σας αυτοσκοπός. Η εργασία είναι απλά μια βοήθεια για να πετύχετε τα προσωπικά σας σχέδια και ένας επιπλέον τρόπος για να είστε ευτυχισμένοι!

3. Φροντίστε το στομάχι σας!

Ξεκινώντας από την αναπνοή σας. Αναπνεύστε αργά μέσω της μύτης, αφήστε να περάσουν μερικά δευτερόλεπτα διαρκούς εισπνοής αισθανθείτε την αναπνοή να αρχίζει στην κοιλιά. Αναστρέψτε τη διαδικασία καθώς εκπνέετε αργά από το στόμα. Η βαθιά αναπνοή καταπολεμά την επίδραση του στρες μειώνοντας τον καρδιακό παλμό και την αρτηριακή πίεση.

Καταναλώστε τρόφιμα κατά του στρες, πλούσια σε ωμέγα 3, βιταμίνες (B5, B9, B12 ειδικότερα) και σε ιχνοστοιχεία. Λιπαρά ψάρια (τόνος, σολομός, σκουμπρί, σαρδέλες), αυγά, φρούτα και λαχανικά (σούπερ σταρ το σπανάκι, βατόμουρο και αβοκάντο), μαύρο τσάι ή σοκολάτα.

4. Περισσότερη άσκηση!

Σίγουρα η επιστροφή στο σπίτι και το «άραγμα στον καναπέ» με delivery και μια καλή σειρά στο Netflix θα σας βοηθήσει να χαλαρώσετε και να ξεφύγετε από το στρες της ημέρας. Ωστόσο, το να εντάξετε στην καθημερινότητά σας τη σωματική άσκηση σίγουρα θα σας βοηθήσει σε μεγαλύτερο βαθμό και πιο αποτελεσματικά!

Η τακτική άσκηση είναι πάρα πολύ σημαντική για την καταπολέμηση του στρες. Είναι γνωστό ότι οι ιατροί την συστήνουν ως μέσο θεραπείας του. Mε ελάχιστη διάρκεια μισής ώρας, είναι ό,τι καλύτερο θα μπορούσατε να κάνετε για τον εαυτό σας ώστε να νιώσετε αναζωογονημένοι και ήρεμοι.

Βρείτε λοιπόν το είδος άσκησης που σας ταιριάζει, σας προκαλεί ευχαρίστηση και σας κάνει να νιώθετε θετικές αλλαγές στη διάθεσή σας.